Razstava

Branko Cvetkovič: Ne-prostor | Nični prostor

21. 09. 2018 – 09. 12. 2018

Fotografska postavitev Ne-prostor│Nični prostor vzpostavlja različna stanja, ki s fotografskimi rezi kot hipnimi prekinitvami fragmentirajo in procesirajo dinamiko časa. Morska gladina se spreminja v rizomsko površino brezštevilno množečih se gub, ki topografsko natančnost posnetka premesti v območje kontemplacije in na simbolno ravnino raztezanja časa in brezkončnega prostora.

V prostranih ladjah sakralne arhitekture morja odpirajo duhovno doživetje, ki ne izvira iz metafizičnih implikacij, ampak iz znanih pojavov in stvari. Onstran Črnega kvadrata, v prostoru cerkvenega kora, se oceanska gladina konceptualno zaobrne v praznem odsevu na fotografijah Mrtvih oči. Na kraju tega intimnega sanktuarija se povežejo in prepletejo smrt, krajina in občutek svetega. Boleče intimni posnetki oči dokumentirajo odsotnost pogleda − protislovno prisotnost odsotnosti − in nas postavijo v neposredno bližino z odmaknjenim strmenjem, ki vzbuja nelagodje pred nedoločenostjo in tujostjo praznine. V mrtvih očeh vlada popoln mir, kot da bi se vanje prezrcalil nični prostor spokojnih morskih gladin brez horizonta. Cvetkovič smrt pojmuje kot »najbolj elementaren pojem abstraktnega v celotni strukturi človeške zavesti in kot fizični abstraktum ne-prostora in ničnega časa«. Ta nepoznani kraj odsotne zavesti je, kakor razlaga, »najbolj abstrakten način simboliziranja človeške predstave prostora, časa in zavesti oziroma nezmožnosti predstavljati si, da sploh ne obstajajo.«
Toda nični prostor ni samo kraj ontološkega konca in zaprtja, tako kot črna na Črnem kvadratu ni slepota ali nevidnost, temveč sestav temnih svetlob oziroma lesketanje teme, kakršnega poznamo v nekaterih redkih trenutkih, ko zapremo oči. Predstava ničnega prostora kot antiteze prostora, ki jo Cvetkovič zasleduje prek ploskve in svetlobe, ni toliko nekaj zunaj v pokrajini, kot je za steno našega očesa.

Kustosinja: dr. Nadja Gnamuš

Foto: Maruša Lapuh, arhiv GBJ

Razstave / Aktualne

  • Odmaknjeni pogled: Nova stvarnost in realizmi v Srednji Evropi (1925-1933)

    22. 11. 2024 - 23. 03. 2025

    Mednarodna razstava Odmaknjeni pogled: Nova stvarnost in realizmi v Srednji Evropi (1925-1933) se osredotoča na zgodovinsko obdobje druge polovice 20. in začetka 30. let prejšnjega stoletja v srednji Evropi, ko je ekspresionizem, ki je takrat prevladoval v moderni umetnosti, izgubil svoj …
  • Duba Sambolec

    Uničenje/Singularnost

    20. 09. 2024 - 09. 02. 2025

    Razstava z naslovom Uničenje/Singularnost v nekdanji samostanski cerkvi GBJ predstavlja celostno delo umetnice Dube Samobolec, ki se tako odziva na eno izmed (še vedno) grozečih nevarnosti sodobnega časa – globalni jedrski spopad. Umetnica s prostorsko postavitvijo, prilagojeno specifič…
  • Karel Plemenitaš

    Ujeti prostori. Pregledna razstava ob 70-letnici

    02. 08. 2024 - 09. 02. 2025

    Umetnik Karel Plemenitaš bo v letu 2024 napolnil 70 let. Kostanjeviški publiki se je prvič predstavil s svojimi grafičnimi deli leta 1982 v Lamutovem likovnem salonu, ter leta 2008 z avtorsko instalacijo na grafiki baziranih del v Lapidariju GBJ. Tokratna razstava, s katero se avtor ponovno …
  • XVIII. postavitev v Grafičnem kabinetu Bogdana Borčića

    Bogdan Borčić & Tihomir Pinter: V dialogu

    08. 02. 2024 - 31. 01. 2025

    V sklopu osemnajste postavitve v Grafičnem kabinetu Bogdana Borčića smo v dialog postavili dela slikarja in grafika Bogdana Borčića in fotografa Tihomirja Pinterja, ki ne ozirajoč se na rabo različnih umetniških medijev komunicirajo s stališča zgodovinske perspektive in duha časa.

Razstave / Prihajajoče

  • Ana Vrtačnik

    11. 04. 2025 - 29. 06. 2025

    Kmalu v Lapidariju GBJ. Slikarski objekti, ki jih ustvarja in poudarjajo teksturo, svetlobo in gibanje, so hkrati ekspresivni in minimalni, lepi v svoji preprostosti, a polni čustev. Materiali, ki jih uporablja, so popolnoma ekološki, saj večinoma dela s polstjo in volno, ki ju dobi od …